Keindahan konsep cinta mempunyai tiga konsep yang perlu kita tahu sebagai umat manusia dimuka bumi ini.
Pertama, cinta yag palig asas dan terawal ialah cintakan diri sendiri dan maruah. Cinta ini termasuk juga menjaga kebaikan diri sendiri dari segala yang menyakitkan dan menyayangi harta benda sendiri. Kecitaan terhadap ahli keluarga sendiri juga termasuk dalam cinta palig asas terhadap diri sendiri.
Kedua, cinta pada peringkat pertengahan ialah cintakan keindahan itu semata-mata kerana Allah. Keindahan cinta ini terletak pada kenikmatan yang dirasai terhadap sesuatau itu sama ada keindaha insan lain mahupun alam persekitaran kita, demi keindahan itu semata-mata dan tanpa tujuan yang lain. Kecintaan ini bukanlah didorongan nafsu atau disebabkan oleh terdapatnya perasaan tamak, dengki atau cemburu terhadap keindahan yang dianugerahkan Allah kepada insan lain.
Ketiga, ialah kecintaan yang paling tinggi dan tanpa saingannya ialah kecintaan kita terhadap Allah yang mecipta kita semua dan segala-galanya yang terdapat di mayapada ini. Kecintaan Allah ini akan keindahan yang paling unggul dan tertinggi sekali kedudukannya dalam diri kita semua. Keindahan Tuhan hanya dapat dinikmati dengan menerusi pancaindera keenam yang dinamakan "Jiwa" atau keintelektualan. Pancarindera ini dianggap sebagai "roh" atau cahaya dari visi dalaman manusia. Ia juga sebagai akal yang dapat menerima keindahan yang terpancar dari "dunia-dunia". Kecintaan terhadap Tuhan ini dapat dilaksanakan juga dengan menurut segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya.
Keindahan Tuhan yang terpancar dari "dunia dalam" ini hanya dapat ditanggapi mata hati" manusia. Visi dalaman ini lebih kuat kesannya daripada visi luaran. Hati manusia lebih peka dari pancaindera atau mata manusia itu sendiri dalam menaggapi keindahan tertinggi yang dimaksudkan di sini ialah akal atau intelektual.Kepuasan hati terhadap kemuliaan dan kesucian Tuhan yang dirasai itu mengarah atau menuju kepada suatu matlamat iaitu pembentukan minda manusia, keindahan dalaman ini jugalah menjadikan seseorang itu bertaqwa kepada Allah.
Pertama, cinta yag palig asas dan terawal ialah cintakan diri sendiri dan maruah. Cinta ini termasuk juga menjaga kebaikan diri sendiri dari segala yang menyakitkan dan menyayangi harta benda sendiri. Kecitaan terhadap ahli keluarga sendiri juga termasuk dalam cinta palig asas terhadap diri sendiri.
Kedua, cinta pada peringkat pertengahan ialah cintakan keindahan itu semata-mata kerana Allah. Keindahan cinta ini terletak pada kenikmatan yang dirasai terhadap sesuatau itu sama ada keindaha insan lain mahupun alam persekitaran kita, demi keindahan itu semata-mata dan tanpa tujuan yang lain. Kecintaan ini bukanlah didorongan nafsu atau disebabkan oleh terdapatnya perasaan tamak, dengki atau cemburu terhadap keindahan yang dianugerahkan Allah kepada insan lain.
Ketiga, ialah kecintaan yang paling tinggi dan tanpa saingannya ialah kecintaan kita terhadap Allah yang mecipta kita semua dan segala-galanya yang terdapat di mayapada ini. Kecintaan Allah ini akan keindahan yang paling unggul dan tertinggi sekali kedudukannya dalam diri kita semua. Keindahan Tuhan hanya dapat dinikmati dengan menerusi pancaindera keenam yang dinamakan "Jiwa" atau keintelektualan. Pancarindera ini dianggap sebagai "roh" atau cahaya dari visi dalaman manusia. Ia juga sebagai akal yang dapat menerima keindahan yang terpancar dari "dunia-dunia". Kecintaan terhadap Tuhan ini dapat dilaksanakan juga dengan menurut segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya.
Keindahan Tuhan yang terpancar dari "dunia dalam" ini hanya dapat ditanggapi mata hati" manusia. Visi dalaman ini lebih kuat kesannya daripada visi luaran. Hati manusia lebih peka dari pancaindera atau mata manusia itu sendiri dalam menaggapi keindahan tertinggi yang dimaksudkan di sini ialah akal atau intelektual.Kepuasan hati terhadap kemuliaan dan kesucian Tuhan yang dirasai itu mengarah atau menuju kepada suatu matlamat iaitu pembentukan minda manusia, keindahan dalaman ini jugalah menjadikan seseorang itu bertaqwa kepada Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan